رییس‌جمهور در سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال‌:

برگزیدگان سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیز بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال، طی مراسمی با حضور رییس‌جمهور معرفی و تجلیل شدند‌.
حسن روحانی در سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال گفت‌: تاریخ انقلاب اسلامی ما یک نقطه و آغاز جدید فصلی بین قبل از انقلاب و بعد از آن است همان‌طور که بعد اسلامی ایران نقطه ممتازی است‌. برای تقسیم تمدن و فرهنگ اسلام و ایران به قبل از اسلام و بعد از آن نمی‌خواهم انقلاب اسلامی ایران را هم‌وزن دین مبین اسلام قرار دهم اما در عین حال یک نقطه عطف بسیار مهمی بود‌. اگر به شرایط قبل از انقلاب برگردیم و به شرایط بعد از آن نگاه کنیم من دوران قبل از انقلاب را به دوران «تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران و استبدادگران» نامگذاری می‌کنم و بعد از آن را به «عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی مردم و فرهنگ ملی» نامگذاری می‌کنم‌.»
رییس‌جمهور گفت‌: انقلاب اسلامی ایران به آرای مردم، به اندیشه مردم و تفکرات مردم و همچنین به هویت دینی ما و هویت ملی ما عزت بخشید‌. البته در این تحمل بزرگ و در این انقلاب بزرگ کتاب مکتوب و سخن و صوت نقش بسیار اساسی داشت و در فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد‌. اولا در اینجا بدون تعارف باید بگوییم بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدین و اهل مسجد به دلایلی از هنر فاصله می‌گرفتند و گاهی فرار می‌کردند؛ از هنر تجسمی گرفته تا نقاشی و موسیقی و تئاتر و سینما مذهبیون ما فاصله می‌گرفتند‌. در دوره‌ای حتی از دبیرستان و دانشگاه هم فاصله می‌گرفتند و محیط را مناسب برای جوانان و فرزندان خود نمی‌دیدند و دلایل خاص خود را داشتند‌.
زمانی دانشگاه و رادیو نماد بی‌دینی بود


روحانی با بیان اینکه دورانی بود ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود، یادآور شد‌: وقتی می‌گفتند فلانی به دانشگاه رفت، انگار از بهشت به جهنم رفته است‌. اگر از حوزه کسی به دانشگاه می‌رفت طور دیگری نگاهش می‌کردند. زمانی انس داشتن با علوم جدید سخت بود، اگر طلبه‌ای می‌خواست درس‌های کلاسیک بخواند از مدرسه و حوزه اخراج می‌شد و خیلی مخفیانه باید این کار را می‌کرد و با کتاب‌ها زیر تشک درس می‌خواندند شرایط، شرایط فاصله بود انقلاب اسلامی گروه‌های مختلف را به هم متصل و انسجام ایجاد کرد اگر الان هم آن فاصله هست باید آن را درست کنیم‌.
رییس‌جمهور ادامه داد‌: انقلاب اسلامی انسجام ایجاد و اقشار مردم را به هم متصل کرد‌. شاید باورتان نشود در آن زمان در حوزه علمیه قم شاید حتی رادیو هم به صورت مخفی آن هم در اختیار چند نفر بود‌. در مدرسه ما در حوزه تنها یک نفر و آن هم به صورت مخفی رادیو داشت‌. ما گاهی به حجره وی می‌رفتیم و با بستن درها و پنجره‌ها مخفیانه و با هراس اخبار گوش می‌دادیم‌. چراکه اگر می‌فهمیدند او را بیرون می‌انداختند و به نوعی رادیو به معنی بی‌دینی بود‌.
او اضافه کرد‌: اولین باری که پیش از انقلاب سرودی برای امام خوانده شد، همان سرود «ای امام» بود که آن را آوردند‌. یعنی زمانی که امام در نوفل‌لوشاتو بود آقایی گفت که این سرود غناست یا غنا نیست و این مساله بسیار محل بحث بود حال اگر در آن موسیقی نیز وجود می‌داشت که دیگر کار خیلی پیچیده می‌شد‌. انقلاب اسلامی فضای جدیدی را به روی متدینین و مذهبی‌ها باز کرد‌. حال البته من قصد ندارم درباره موسیقی، سینما و‌.‌.‌. صحبت کنم، چون من تا سال ۵۹ و پس از آن حدودا تا سال ۶۱ مسوول رادیو و تلویزیون بودم و با امام در این مورد دیدارها داشتم‌. الان چون معما حل شده آسان شده است وگرنه در آن زمان این مسایل به ظاهر ساده خیلی پیچیده بود‌.
وی با بیان اینکه فکر و اندیشه مهم است و اساس انسان هم بر همین پایه‌گذاری شده، گفت‌: اساس عظمت انسان فکر،‌ اندیشه و تامل است که خداوند هم همین را بیان می‌کند‌. خدواند بیان می‌کند اساس قدرت بشر درک و فهم و بیان آن است‌. تمام ابزار بیان کردن و نوشتن در کامپیوتر زبان صفر و یک است و این جا هم همه چیز با سی و چند حرف بیان می‌شود، این حروف کنار هم جمع شده و چه آفریده است‌. با همین ابزار ساده الفباست که نطق می‌کنیم و کلماتی را روی کاغذ می‌آوریم‌.
اگر منطبق با ذائقه مردم بنویسیم استقبال می‌کنند
روحانی تاکید کرد‌: امروز بار رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان، فرهیختگان و عالمان است‌. برای آن‌که بتوانند هر آن چه برای جامعه ما مفید، لازم و ضروری است از طریق بیان، کتابت، تبیین زبان واقعیت‌ها بیان کنند باید از این فرصت محدود استفاده کرد، فرصت ما محدود است همه ما فرصت ۶۰ و ۷۰ ساله داریم که نامحدود هم نیست، محدود است، زمان نشاط و فراگیری بازهم محدودتر است، زمان مفید صددرصد نیست‌.
رییس‌جمهور بیان کرد‌: باید زمان، موقعیت، انقلاب و شرایط را در نظر گرفت و اهداف بلند و آرمان‌ها را مدنظر قرار دهیم و بر آن مبنا باید ببینیم بهترین کدام است و آن را بنویسیم و به جامعه منتقل کنیم‌.
او با بیان اینکه چرا برخی کتاب‌ها جاودانه می‌شوند و برخی در همان چاپ اول مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، گفت‌: ما آثار جاودانه‌ای از بسیاری از دوره‌ها و قرن‌های گذشته داریم، باید دید این چه اندیشه‌ای است که قرن‌ها نورافشانی می‌کند و جاده را با فلش‌های مختلف نشان می‌دهد و این به معنای آن است که یک اندیشه بلند که همه ابعاد مساله را می‌بیند در پس این متون وجود دارد‌.
وی گفت‌: همین امروز در دنیا کتابی چاپ می‌شود که مردم صبح زود صف می‌کشند که کتاب را دریافت کنند و این نشان‌دهنده آن است که آن نوشته و کتاب مبتنی بر نیاز جامعه ارائه شده است و اگر منطبق بر نیاز مردم و جامعه مطلب و کتابی را بنویسیم حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد‌.
هرچه را به اهلش واگذار کنیم
رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت باید در این زمینه تسهیل‌گر باشد و همچنین در بخش ممیزی اقداماتی انجام دهد، گفت‌: زمانی کتابی نوشته می‌شود و در ممیزی می‌ماند و ان‌شاءالله که افراد متخصص در آنجا به کار گرفته می‌شوند، کتابی نوشته بودم که در ممیزی ماند و کارشناس مورد نظر در رابطه با یک کلمه‌ای از من معنای آن را سوال کرد‌.
او اضافه کرد‌: وزارت ارشاد باید ممیزی را به انجمن‌ها، اندیشمندان، ناشران بزرگ و فرهیختگان واگذار کند تا ممیزی دقیق‌تر انجام شود‌. هرچه را باید به اهلش واگذار کنیم موفق‌تر خواهیم بود‌.
روحانی ادامه داد‌: به طور مثال می‌خواهیم یک نفر را کاندید مجلس و یا ریاست‌جمهوری کنیم از چندین فیلتر می‌گذرد در دنیا هم این فیلترها وجود دارد اما دو، سه حزب بزرگ هستند که می‌خواهند کاندید خود را معرفی کنند و برای حیثیت و جذب، تمام فیلترها را در درون حزب می‌گذارند و در نهایت یک نفر را انتخاب می‌کنند‌. هر دو روش فیلتر است اما این یک فیلتر طبیعی و در اختیار مردم و حزب است و در یک اتاق تصمیم‌گیری نمی‌شود‌.
روحانی با تاکید بر اینکه فرق تصمیم در اتاق و سالن مطرح است، بیان کرد‌: یکی در اتاق سه در چهار تصمیم می‌گیرد و دیگری در سالن و به صورت جمعی تصمیم‌ می‌گیرد و البته من تصمیم‌گیری در سالن‌ را می‌پسندم و باید بهترین راه را برگزینیم و انتخاب کنیم و در زمینه کتاب و فیلم و تئاتر و مسایل فرهنگی، هنری هم باید به همین طریق باشد و باید به بخش تخصصی واگذار کنیم‌.
رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد‌: از وزیر ارشاد و وزارت ارشاد می‌خواهم و امیدوارم این وزارتخانه هم از دولت بخواهد که به ناشران کمک کنیم‌. باید کاری کنیم که جامعه علاقه‌مند به خواندن کتاب باشد‌. وزارت ارشاد کشف کند چرا جامعه امروز کمتر کتاب می‌خواند‌. اگر دولت، صداوسیما، جامعه باید به شیوه‌ای فرهنگ کتابخوانی را منتقل کند، اقدام شود‌.
رییس دولت دوازدهم با بیان این‌که فضای مجازی دنیای جدیدی ساخته است، گفت‌: کلاس ما نشاط ندارد‌. دوره‌ای شما نویسندگان و نخبگان و فرهیختگان می‌نوشتید، مردم باید می‌خواندند‌. الان مردم کم‌کم می‌نویسند و شما باید بخوانید‌. الان فضا دوطرفه شده است‌. گاهی شما یک مطلب علمی بیان می‌کنید و همزمان باید بخوانید‌. البته نویسندگان ابتدا باید بخوانند تا بتوانند بنویسند‌ اما به هر حال زمانی نویسندگان با این فضا روبه‌رو بودند که جوانان کتاب‌هایشان را می‌خواندند و امروز باید هم نوشته‌های جوانان را بخوانند و هم برایشان بنویسند‌.
روحانی در پایان گفت‌: امروز جوانان با اشکال و بیان‌های مختلف می‌گویند و می‌نویسند‌. باید از این ارتباط دوطرفه برای خلاقیت بیشتر، رشد اندیشه و علمی بیشتر و تعالی بیشتر و سرافرازی ایران عزیزمان استفاده کنیم‌.
آثار برگزیده
آثار برگزیده سی‌‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی که در تالار وحدت در تهران، معرفی شدند، به شرح زیر است‌:
الف ـ کلیات
کلیات
1- تاریخ و تحول نشر‌: درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب، تالیف عبدالحسین آذرنگ، تهران‌: خانه کتاب، ۱۳۹۵، ۹۴۴ ص‌.
ب ـ دین
کلیات اسلام
2‌- تاسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام، تالیف سیدحسن صدر کاظمی عاملی، تحقیق الشیخ محمدجواد محمودی، تعلیق و مراجعه سیدعبدالستار حسنی، قم‌: موسسه کتابشناسی شیعه، ۱۳۹۵، ۲ ج‌.
کلام
3‌- دلائل الصدق لنهج الحق ۸ ج، تالیف محمدحسن المظفر، تحقیق موسسه آل‌البیت (ع) لاحیاءالتراث، قم‌: موسسه آل‌البیت علیهم‌السلام لاحیاءالتراث، ۱۳۹۵، ۸ ج‌.
سیره معصومین
4‌- الصحیح من سیره الامام علی (ع)، تالیف سیدجعفر مرتضی عاملی، قم‌: مرکز نشر و ترجمه علام سیدجعفر عاملی، ۱۳۹۵، ۵۳ ج‌.
ج ـ علوم کاربردی
پزشکی
دو کتاب به طور مشترک انتخاب شدند‌:
5‌- کتاب طب تنفس، تالیف پرویز واحدی، مشهد‌: نگاران سبز، ۱۳۹۵، ۲ ج‌.
6‌- ضربه‌های جمجمه و مغز، تالیف یعقوب ترسلی، تهران‌: ختن، ۱۳۹۵، ۵۳۲ ص‌. ‌: مصور، (رنگی)، جدول (رنگی)، نمودار (رنگی)، ۲۲×۲۹ س م‌.
د ـ هنر
کلیات هنر
8‌- دایره‌المعارف هنر‌: نقاشی/ پیکره‌سازی/ طراحی گرافیک/ عکاسی/ رسانه‌های نو/ تصویرگری/ چاپگری/ طنزنگاری، تالیف رویین پاکباز، تهران‌: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۴، ۳ ج، مصور‌.
هنرهای تجسمی
9- شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی؛ کتیبه‌های صحن عتیق، تالیف مهدی صحراگرد، مشهد‌: آستان قدس رضوی، موسسه آفرینش‌های هنری، ۱۳۹۵، ۲۹۲ ص‌. ‌: مصور، (بخشی رنگی)؛ ۳۴×۲۴ س م‌.
هـ ـ ادبیات
نثر معاصر
دو کتاب به طور مشترک انتخاب شدند‌:
10- این خیابان سرعت‌گیر ندارد، تالیف مریم جهانی، تهران‌: نشر مرکز، ۱۳۹۵، ۱۵۱ ص‌.
11‌. بی‌کتابی، تالیف محمدرضا شرفی خبوشان، تهران‌: موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب، ۱۳۹۴، ۲۶۱ ص‌.
و ـ تاریخ و جغرافیا
تاریخ
12‌- اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران(پژوهش)، تالیف محمدباقر وثوقی و منصور صفت‌گل، تهران‌: سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۳۹۵، ۳ ج‌. ‌: مصور (بخشی رنگی)، جدول، نقشه (بخش رنگی)، عکس (رنگی)؛ ۳۳×۳۳ س م‌.